Exclusief

Nuvinci schakeltechniek

Zwolle, Nederland / Cedar Park, Verenigde Staten – 9 januari 2017 – 
De eerste NuVinci-fietsnaaf (model N170™) rolde in december 2006 van de band. In januari 2007 volgden de eerste onderscheidingen en erkenningen van de branche en in maart van hetzelfde jaar stapten de eerste consumenten op een NuVinci Optimized-fiets.

 

De NuVinci-technologie leidde tot een radicale verandering in de fietswereld met zijn eerste commercieel verkrijgbare continu variabele planetaire (CVP) transmissiesysteem voor fietsen. Een van grote voordelen is het traploze schakelen alsof u aan de volumeknop van de radio draait en dat u kunt blijven doortrappen tijdens het schakelen. .

 

“In 2007  creëerde de NuVinci-technologie een unieke fietservaring als geen ander en dat geldt tot op de dag van vandaag. We zitten echter niet stil en blijven ons inzetten om de voordelen van traploze en automatische versnellingen breder toegankelijk te maken voor opkomende categorieën zoals cargo, SUV en urban mobility. Dit geldt zowel voor e-bikes als het traditionele fietssegment,” schetst Anne Guethoff, marketing-director van NuVinci Cycling.

 

Het Nederlandse Batavus en Ellsworth International uit de Verenigde Staten waren de eerste fietsfabrikanten die NuVinci Optimized fietsen op de markt brachten. In januari 2007 werd de Batavus Adagio met NuVinci-technologie op de Fietsvakbeurs verkozen tot Fiets van het Jaar 2007 en de NuVinci N170™ transmissie kreeg de Innovatieprijs van het jaar.

 

“Onze felicitaties met de tiende verjaardag van NuVinci Optimized fietsen,” zegt Ria Veld, Marketing Manager bij Batavus. “We zijn er trots op dat we het eerste merk waren met een fiets voorzien van deze innovatieve en steeds populairdere technologie. Geen enkele andere technologie zorgt namelijk voor zo'n ontspannen rijervaring die te danken is aan de soepele en traploze overbrenging.”

 

“De oorsprong van de NuVinci-technologie voor fietsen gaat eigenlijk al bijna 20 jaar terug,” vertelt David Hancock, executive vice-president van de fietsdivisie van Fallbrook. “Don Miller, de oprichter van Fallbrook Technologies, was een fietsfanaat die zich ten doel had gesteld 's werelds snelste fiets te bouwen.” Hoewel hij eigenlijk geen officiële technische opleiding had, lichtte hij alle componenten en onderdelen door en kwam tot de conclusie dat de transmissie de beperkende factor was. Hij ging dus op zoek naar verbeteringsmogelijkheden. Zijn vindingen leidden niet alleen tot een doorbraak voor fietsen, maar resulteerden ook in een technologisch platform voor allerlei andere toepassingen, van vervoermiddelen voor het stadsverkeer tot auto's en vrachtwagens en van industriële apparatuur tot toepassingen in de scheepvaart.

 

De NuVinci-transmissie is voorzien van roterende kogels waarmee de overbrenging tussen de inkomende kracht (van de ketting door het bewegen van de pedalen) en de uitgaande kracht (via de  naafflenzen naar het wiel) geheel traploos kan worden gevarieerd. Via de handmatige of automatische controller op het stuur worden de kogels gekanteld ten opzichte van de horizontale as, waardoor de overbrengingsverhouding wijzigt en u lichter of zwaarder gaat trappen. Onderhoud en reparaties aan slecht werkende versnellingssystemen behoren tot het verleden.

 

In de tien jaar sinds de eerste lichting van het product heeft Fallbrook diverse onderscheidingen ontvangen voor productverbeteringen en nieuwe producten en wordt de NuVinci-technologie overal ter wereld steeds vaker geïntegreerd in fietsen en e-bikes.  Hoewel het transmissiesysteem vanaf de eerste versie door de jaren heen significante verbeteringen heeft ondergaan is het hart van de technologie nog steeds aanwezig in de huidige productlijn inclusief Nfinity, Harmony en Harmony H|Sync.

Nieuws

Nuvinci training

lees meer