onderdelen van Pinion onderdelen van Pinion

Pinion versnellingssysteem

Het fietsversnellingssysteem van Pinion (6, 9, 12 of 18 versnellingen) is uniek omdat de versnellingen verwerkt zitten in een gesloten versnellingsbak op de plek van de trapas. Dit versnellingssysteem is ontwikkeld door twee Duitse techneuten, Michael Schmitz en Christoph Lermen, afkomstig van de transmissie-afdeling van Porsche. Na versnellingsbakken voor sportwagens te hebben ontwikkeld, bedachten ze dat de technieken waar zij dagelijks aan werkten ook heel goed geschikt gemaakt konden worden voor fietsen. Het gesloten systeem heeft als voordeel dat het onderhoudsvriendelijk en duurzaam is en het voor een goede gewichtsverdeling zorgt door de plaatsing bij de trapas. Het Pinion-systeem is toepasbaar voor zowel ketting- als riemaandrijving.

Pinion - optimaal schakelen

 

Juncker Bike Parts is exclusief distributeur van de servicedelen van het innovatieve versnellingsysteem Pinion. Het versnellingsysteem (verkrijgbaar voor 6, 9, 12 of 18 versnellingen) is compact, onderhoudsvriendelijk en geplaatst bij de trapas voor een goede gewichtsverdeling.

 

Over Pinion

Het versnellingssysteem van Pinion is ontwikkeld door twee Duitse techneuten die voorheen werkzaam waren voor Porsche. Nadat zij voor het bekende automerk hadden bijgedragen aan de optimalisatie van het versnellingssysteem, wilden ze onderzoeken of het ook toe te passen was op de fiets. Het doel was om een versnellingssysteem voor fietsen te ontwikkelen dat een groot bereik had en tevens onderhoudsvriendelijk was. De opgedane kennis en ervaring uit de autobranche is goed terug te vinden in het systeem van Pinion. Het versnellingsysteem bestaat uit drie assen met daarop verschillende tandwielen waarmee uiteindelijk verschillende overbrengingen ontstaan.

 

Voordelen

Het Pinion-systeem is alleen toe te passen op frames die hier speciaal voor zijn gebouwd, waarbij de versnellingsbak op de plaats van het bracket onder het frame wordt geplaatst. Met de plaatsing bij de trapas heb je als voordeel dat het zwaartepunt op een gunstig punt van de fiets ligt. Middenin in de fiets, op een laag punt en bovendien blijft het achterwiel vrij van veel gewoicht. Het voortandwiel van Pinion is een stuk kleiner dan je gewend bent. Tevens is het achtertandwiel relatief een stuk groter. Met deze afmetingen heb je een optimale werking en overbrenging met een minimale kans op overslaan omdat de ketting - of de tandriem - altijd voldoende tanden aangrijpt. Het kleinere voortandwiel heeft ook als voordeel dat de ketting - of tandriem - en het tandwiel minder snel zullen beschadigen door rotsblokken of boomstammen.

Alle draaiende delen van Pinion zitten hermetisch afgesloten in een aluminium behuizing. Daarmee voorkom je dat je last krijgt van de gevolgen van water en vuil. Bij gemiddeld gebruik is vervanging van olie slechts 1 keer per jaar nodig.

 

Aandrijving

Het Pinion-versnellingssysteem is beschikbaar in een versie voor kettingaandrijvingen en voor de riemaandrijving van Gates. De tandriemaandrijving van Gates is schoon, stil en bijzonder duurzaam. De tandriem van carbonvezel loopt soepel, slijt amper en hoeft niet gesmeerd te worden. De riemaandrijving van Gates is ook exclusief verkrijgbaar bij Juncker Bike Parts.