Pinion versnellingssysteem

Het versnellingssysteem van Pinion (6, 9, 12 of 18 versnellingen) is een uniek versnellingssysteem  omdat versnellingen verwerkt zitten in een gesloten versnellingsbak die verwerkt zit op de plek van de trapas. Het gesloten systeem heeft als voordeel dat het onderhoudsvriendelijk en duurzaam is en een goede gewichtsverdeling door zijn bevestiging bij de trapas. Het Pinion systeem is toepasbaar voor zowel ketting- als riemaandrijving.

Nieuws

Pinion onderdelen verkrijgbaar via Juncker Bike Parts

lees meer

Pinion - Optimaal schakelen

Sinds juni is Juncker Bike Parts exclusief distributeur van de servicedelen van het innovatieve versnellingsysteem Pinion. Het versnellingsysteem (verkrijgbaar voor 6, 9, 12 of 18 versnellingen) is compact, onderhoudsvriendelijk en geplaatst bij de trapas voor een goede gewichtsverdeling.

 

Over Pinion

Het versnellingssysteem van Pinion is ontwikkeld door twee Duitse techneuten die voorheen werkzaam waren voor Porsche. Nadat zij voor het bekende automerk hadden meegeholpen aan de optimalisatie van het versnellingssysteem, wilden ze onderzoeken of het ook toe te passen was op de fiets. Het doel was om een versnellingssysteem voor fietsen te ontwikkelen dat een groot bereik had en tevens onderhoudsvriendelijk.

Dat de heren afkomstig waren uit de autobranche is goed terug te vinden in het systeem van Pinion. Het versnellingsysteem bestaat uit drie assen met daarop verschillende tandwielen waarmee uiteindelijk verschillende overbrengingen ontstaan.

 

Het Pinion systeem is alleen toe te passen op frames die hier speciaal voor zijn gebouwd waarbij de versnellingsbak op de plaats van het bracket onder het frame wordt geplaatst. Met het plaatsen van de bak bij de trapas heb je als voordeel dat het gewicht in het midden van de fiets ligt waardoor het achterwiel licht blijft. Het voortandwiel van Pinion is een stuk kleiner dan je gewend bent van andere voortandwielen. Tevens is het achtertandwiel relatief een stuk groter. Met deze afmetingen heb je een optimale werking en overbrenging met een minimale kans op overslaan omdat de ketting/tandriem altijd voldoende tanden aangrijpt. Het kleinere voortandwiel heeft ook al voordeel dat de ketting/tandriem en tandwiel minder kans heeft op beschadiging door rotsblokken of boomstammen.

Alle draaiende delen van Pinion zitten hermetisch afgesloten in een aluminium behuizing. Daarmee voorkom je dat je last krijgt van de gevolgen van water en vuil.

Bij gemiddeld gebruik is vervanging van olie slechts 1 keer per jaar nodig.

 

Het pinion versnellingssysteem is toepasbaar voor zowel ketting- als riemaandrijving van Gates. De tandriemaandrijving van Gates is schoon, stil en bijzonder duurzaam. De tandriem loopt soepel en hoeft niet gesmeerd te worden. De riemaandrijving van Gates is ook exclusief verkrijgbaar bij Juncker Bike Parts.