Het gerucht gaat dat een Formule 1-coureur graag fietste en op een dag aankwam met het nieuwste disc wiel uit Frankrijk. De oprichter Sargent zag dit stuk techniek en dacht, dit kan ik beter! Met de hulp van de technologie van Nomex® honingraat (dit wordt toegepast bij het fabriceren van een racewagen om deze licht en sterk te maken), creëerde hij een 19mm breed disc wiel dat 1400 gram woog – wat minder dan de helft van het gewicht is van het Franse disc-wiel. Sindsdien staat Zipp bekend om haar techniek en gewicht.
Sargent maakte uiteindelijk twaalf disc-wielen en struinde de Interbike beurs af op zoek naar afnemers. In 1990 had hij het wiel geraffineerd, en bracht het gewicht terug naar ongeveer 1150 gram dankzij een nieuwe naaf. De oprichter van Zipp nam ook de ongebruikelijke stap om te gaan testen in de windtunnel. Door zijn achtergrond in motorsport, was dit voor hem wel een logische stap. Zipp is dan ook het eerste bedrijf die de data van de luchtweerstand gebruikt tijdens het ontwikkelen van het product.
Vraag de dealer naar Zipp wielsets, sturen en zadelpennen.