mgasch_STRADA12_190328__DSC0322

AXS in de praktijk, wij gingen u voor

Als het voorjaar is losgebarsten en iedereen weer actief op de (race-)fiets zit, is het tijd om geïntroduceerde producten eens in de praktijk te testen. We konden dan ook niet wachten om met nieuwe AXS groepsets van SRAM de weg op te gaan. We reden met een 3T Strada, uitgerust met SRAM Red AXS met een dubbelbladig crankstel (46T en 33T) met een 12-speedcassette 10-33.

 

Innovatie

De eerste eTap-groepen dateren alweer van 2015 dus – hoewel er zich nog geen andere fabrikanten aan wagen – zijn we al enige tijd gewend aan het fenomeen van draadloos schakelen. Niettemin heeft SRAM met de AXS-groepen (Red, Force en Eagle) toch weer een flinke innovatie neergezet. AXS is kortgezegd de nieuwe naam voor de eTap zoals we het kennen maar dan met 12-speed, connectiviteit met smartphones en nog een reeks productverbeteringen. De marketingmachine van SRAM ronkt sinds februari op vol vermogen maar na onze testritten is ons wel gebleken dat dat geen verkooppraatjes zijn.

 

Onveranderd

Zoals gezegd kennen we eTap al maar bij opvolger AXS is het eenvoudiger om op te noemen wat er niet is veranderd dan wat de innovaties en modificaties zijn. Vergelijkbaar is de beschikbaarheid van 1x en 2x-groepen. En de keuze uit hydraulisch of mechanisch remmen, en dan natuurlijk de keuze uit velg- of schijfremmen. De ergonomie van de verstellers is onveranderd, wat betekent dat je in de bovengreep nog steeds een robuust gevoel hebt, het heeft ‘body’.

 

Connectiviteit

Het draadloos schakelen gaat nog steeds via een geheel eigen communicatieprotocol. Wat goed is, moet je niet veranderen. Wat wel nieuw is, is de integratie met bluetooth/ant+. Dat is cruciaal in combinatie met de smartphone-app, waarover verderop meer. En wat absoluut verbeterd is, is de reactietijd van de elektronica. Dat is mogelijk gemaakt door een betere chipset en een nieuwe motor die samen voor nog minder vertraging zorgen om de derailleurs aan te sporen. Wie de keuze maakt voor een 1x groepset, kan rekenen op nòg minder schakelresponstijd omdat het systeem slechts 1 versteller in de gaten hoeft te houden. Wat we ook erg prettig vonden is de uitwisselbaarheid van de accu’s. Als de ene batterij – bijvoorbeeld die van de achterderailleur - leeg is, kun je hem ruilen met die van de voorderailleur. Je hebt dan plotseling een soort van 1x maar je bent wel gered. Met de Eagle-groep kan je zelfs nog switchen met de accu van de Reverb-zadelpen.

 

Van de tekentafel

Voor het overige is de groepset vanaf de grond opnieuw ontworpen om er een 12-speed groep van te maken. Uiteraard heeft de cassette dus 12 kransen maar dat is niet zomaar een extra krans er bij. Vanwege de combi met het crankstel is een bredere range aan beide zijden mogelijk. Dus zowel aan de ‘lichte’ kant wat het bergop fietsen makkelijker kan maken, als aan de ‘zware’ kant waar aan de topsnelheid kan worden gewerkt. Dat brengt ons tot een kleine kanttekening: het 46-10 verzet, de grootste in onze setup, komt overeen met de traditionele compact 11-speed. Maar neem je de nieuwe 50-37 als crankset, dan trap je met 10T uiteindelijk zwaarder dan de klassieke 53-11, een verzet wat weinig mensen regelmatig rondtrappen. Wat ons betreft zit de winst dus vooral aan de kant van de lichte bergverzetten. De cranks zijn te verkrijgen als versie met een powermeter, dat is een mooi geïntegreerd geheel geworden. Bij de 2x Red-groepen zijn de kettingbladen samen uit 1 stuk lichtgewicht aluminium gemaakt. Vervelend als je 1 kettingblad had willen vervangen maar het is wel stijver, lichter en duurzamer.

 

Schakelen

De ketting moest smaller worden vanwege het extra kransje in dezelfde ruimte. Om niet aan kracht in te boeten werd de zgh. Flattop-ketting tussen de schakels opgevuld. Wij vinden het er vooral erg fraai uitzien en het nieuwe kettingontwerp is inderdaad heel gewillig bij het schakelen. De langetermijn-kwaliteit moet gaan blijken, daarvoor is het nog te vroeg. Rijwind kon niet verhullen dat het systeem erg geruisloos is en trefzeker, en dat is ongetwijfeld de verdienste van de Orbit vloeistofdemper in de achterderailleur. Hierdoor is ook 1x12 mogelijk is; de kettinggeleiding is gewoonweg beter. De voorderailleur is opnieuw vormgegeven zodat het mogelijk is geworden om de groep op bijvoorbeeld een gravelbike te plaatsen. Het biedt meer ‘clearance’ voor het gebruik van bredere achterbanden.

 

Smartphone-app

Een speciale toevoeging aan de functionaliteiten is de smartphone-app en die biedt enorm veel mogelijkheden. Los van de banale zaken zoals controle op de batterijstatus, is het mogelijk om de componenten opnieuw toe te wijzen aan een functie, denk aan het softwarematig omwisselen van de linker- en rechterversteller. Maar wat echt heel praktisch bleek te zijn (alleen op de 2x groepen) was de extra keuze uit 2 soorten automatisch schakelen: sequential of compensating. Bij sequential worden bij elke actie beide derailleurs versteld zodat je daadwerkelijk in het opvolgende verzet terecht komt. Bij compensating wordt de achterderailleur versteld wanneer je de voorderailleur bedient om al te grote verschillen in ratio te voorkomen. Zelfs tijdens het fietsen kun je via je versteller switchen tussen het gekozen automatisch schakelen en de handmatige stand. Ook een fijne functie vonden we de instelling hoeveel stappen je wilt maken bij snelschakelen: 1 kransje (standaard), 2 kransjes ineens of zelfs 3 ineens. En dat bleek ook nog verschillend ingesteld te kunnen worden voor op- en afschakelen. Met het oog op de privacy vonden we het goed om te horen dat de app niet per se nodig is om met AXS te rijden. Het is, zeg maar, de kers op de taart. En je hoeft geen account aan te maken om de app te gebruiken. De app verzamelt natuurlijk wel data over je rijhandelingen maar dat verlaat niet het systeem. Check wel je versie van je software, een innovatieve app vergt een tamelijk up-to-date smartphone.

 

Compatible

Het nieuwe concept van 12-speed maakt dat vrijwel niets backward compatible is. Dat heeft een aantal gevolgen die wel goed zijn om te realiseren voor de aanschaf. Ten eerste grijpen alle onderdelen ‘in elkaar’ dus je kan niet je 10 of 11-speed groep deels upgraden, zelfs niet vanuit eTap. Vervolgens moet je fietsframe er geschikt voor zijn. En tot slot moet je wielset geschikt gemaakt zijn/worden. Daarbij is het nodig om een XDR-body te kunnen monteren. Voor Zipp-wielen vanaf circa 2017 geen probleem, alle andere wielsets zal je moeten checken. Er is een aanzienlijke lijst van fietsmerken dat modellen voorziet van AXS-groepen, waaronder Koga met een Kimera Prime Limited. 

Wat wèl kan, is het combineren van componenten uit de verschillende AXS-groepen tot iets nieuws. Verstellers van Red, derailleur van Eagle, je regelt het allemaal in met de app. Dat kan een optie zijn bij hybride fietsen zoals gravelbikes.

 

Info

Wil jij, of je klant, meer info over de (on-)mogelijkheden en details van de SRAM AXS-groepen, neem dan beslist contact op met de Verkoop Binnendienst van Juncker Bike Parts of met je vertegenwoordiger. Dat kan telefonisch maar nu ook met de chatfunctie in Accentry.

Ook interessant

Logo 2015RMKF_payoff

XLC trotse sponsor van Ronald McDonald Kinderfonds

lees meer
header_judith

Servicedelen Accell fietsen nu ook te vinden op Accentry

lees meer
XLC 3 nation cup

XLC hoofdsponsor 3 Nation Cup

lees meer
DtvukjTX4AEHzyi.jpg,,,,,,,,

XLC officieel sponsor Beat Cycling Club

lees meer
Roel-Stage-4-Andalucia-Mid-Res-768x510

Deze items sponsort Juncker Bike Parts aan Mountainbiketeam.com

lees meer
XLC 3 nation cup

XLC 3 Nations Cup 2019 succesvol van start!

lees meer
Force-Graphic_Headline_1200x628

SRAM introduceert Force eTap AXS

lees meer
header_clock2130

Juncker Bike Parts verzet nu alvast de klok!

lees meer
insta_2

Juncker Bike Parts start met multisport-rugzakken van USWE

lees meer