20190315_BEATcc_Kickoff2019_DeFietser_0123

BEAT cycling club doet originele kick-off van het seizoen

Voor BEAT Cycling Club is seizoen 2019 sinds vorige week vrijdag nu echt begonnen. En daar waar de meeste wielerteams nogal eens een formele, ongeïnspireerde ploegpresentatie houden voor pers en zakelijke partners, doet BEAT dat dus anders. Geheel in de stijl van dit unieke wielerteam werd op vrijdag 15 maart de officiele kick-off gevierd met een informeel en informatief programma voor rijders, begeleiders, teampartners, familie, vrienden maar bovenal voor de clubleden. Op een toepasselijke locatie, Experience Center De Fietser in Ede, stond de gehele dag in het teken van de onderlinge band en de meerwaarde van BEAT als club c.q. netwerk. Ook wij van Bikejunckies mochten er bij zijn.

 

 

Grote namen

BEAT Cycling Club werd enkele jaren geleden gestart en is in die korte tijd uitgedijd naar een respectabele 1800 leden. Het aandeel van professionele renners bestaat uit een baanteam en een wegraceteam op UCI Continental-nivo. Daarbij zien we een aantal opkomende namen maar ook een aantal bekende gezichten in het wereldje. In het baanteam zien we wereldkampioenen Theo Bos, Matthijs Büchli en Roy van den Berg, Olympisch medaillewinnares schaatsen Laurine van Riessen en Belgisch wereldkampioene Keirin, Nicky Degrendele. Het wegteam kent onder meer Martijn Budding (voorheen Roompot) en paralympiër en wereldkampioen Daniel Abraham. Er is een heel team aan begeleiders met een keur aan ervaring en beleving. De club heeft zelfs ambassadeurs, zoals bijvoorbeeld oud-renner Bobby Traksel.

 

 

 

 

Talkshow

De fietslust spat er de hele dag vanaf: voor de een is het z'n broodwinning, voor de ander z'n hobby, weer anderen kijken van de zijlijn maar voor iedereen is het vooral leuk om bij BEAT te horen. Geen saaie persconferentie met een coach achter een tafel of een podium met een rijtje onwennige renners in vol ornaat, maar een tof wielercafé met een vlotte talkshow (met tafelheer Erben Wennemars) waarna als vanzelf een meet-and-greet ontstaat met rijders, leden en sponsoren (die BEAT niet voor niets partners noemt). De leden zijn hier duidelijk op hun gemak, niet in de laatste plaats door de ontspannen opstelling van de pro's.

 

 

 

Formule

Zoals gezegd is BEAT anders dan anderen. Iedereen mag lid worden van de club, of je nou ambities hebt om de Olympische Spelen te halen of dat je vorige week pas bent begonnen op je eerste fiets. Daarmee bieden de renners een duidelijk podium aan fans en het 'grote publiek'. En als clublid krijg je toegang tot een hele nieuwe wereld van kennis en ervaring waar je je voordeel mee mag doen: allerhande bruikbare workshops door renners of partners (sponsors), trainingskampen in de schaduw van het team, trainingsschema's voor thuis, BEAT-teamkleding, contact met renners en begeleiders, informatie over wedstrijden, over de fiets, over kleding en ander materiaal. Delen is het sleutelwoord, alles voor het hogere doel: samen persoonlijk beter worden. En hoe leuk is het om clubmaatje te zijn van een heuse wereldkampioen!

 

 

 

Verdienmodel

Natuurlijk zit er een commerciële component aan dit verhaal. Teveel van de renners weten uit eigen ervaring helaas hoeveel stress en afleiding het geeft als er onzekerheid is over de financiële basis en randvoorwaarden om optimaal te kunnen sporten en je doelen te halen. Vooral het verhaal van baanwielrenster Laurine van Riessen was duidelijk. Zij maakte al deel uit van een enorme rij teams en sponsordeals en zag in BEAT de oplossing. Er is geen hoofdsponsor, er zijn vele partners die onder de paraplu van BEAT vallen. Dat zorgt voor een stabiele omgeving qua financiën en middelen maar ook een grote berg aan kennis en ervaringen, die uitvoerig gedeeld wordt. Brein achter het idee van BEAT is Geert Broekhuizen en hij vertelt over de risico's van 1 grote sponsor voor een team. Hij vergelijkt het met ondernemers die vrijwel nooit zullen kiezen voor afhankelijkheid van 1 leverancier of 1 klant. Zodoende is de lijst met partnernamen op de auto's vrij lang, van grotere spelers zoals Koga (fietsen), Hertz (wagenpark) en AGU (kleding) maar ook vele kleinere zoals onderdelenleveranciers Schwalbe, XLC, Shimano en Selle San Marco. En een aantal partners van buiten de branche zoals Kneppelhout Korthals Advocaten of NL Training, dat inburgeringscursussen biedt.

 

 

Ieder van de partners gelooft in dit nieuwe concept om een wielerteam op te zetten, zo blijkt 's middags al tijdens de pitches die enkele partners voeren tijdens de bijeenkomst in een zaal van De Fietser. De betrokkenheid is enorm, de club groeit enorm en Broekhuizen laat geen kans onbenut om te melden hoe trots hij is. Wat begon als een wat rebels initiatief staat inmiddels danig op de kaart. Het is duidelijk de wens van allen om van elkaar te leren, om op een nieuwe manier doelen te halen en belangrijk te zijn om de sport op een positieve manier te veranderen voor de toekomst.

 

 

 

Classics

Martijn Budding haalde de eerste eindoverwinning van het seizoen op de weg al binnen tijdens de Ronde van Rhodos. Büchli werd kort geleden al wereldkampioen op de Keirin en, met Roy van den Berg in de sprintploeg, op de 1000m. Op dit moment is de focus op de Klassiekers en de Road To Tokyo (Zomerspelen 2020). Van Riessen probeert de eerste Nederlandse te worden met een medaille op de Winter- én de Zomerspelen!

Op dit moment is er nog geen afdeling voor mountainbike of triathlon maar als ik goed geluisterd heb, hoeven we op dat punt niks uit te sluiten.

 

 

Wil je weten of BEAT wat voor jou is, kijk dan eens op beatcycling.club. Heb je een goed idee of een andere bijdrage, zorg dan dat je met ze in contact komt, ze staan erg open voor nieuwe paden. Misschien zien we jou binnenkort ook rondfietsen in het shirt van BEAT.

 

Door: Andre Ruitenbeek

 

Ook interessant

20191119_BiglineUtrecht-Werkplaats_0022

Een kijkje in de grootste tweewielerwinkel van Nederland met een werkplaats van Juncker!

lees meer
DRG verkiezing

Juncker Bike Parts beste O&A leverancier 2019 voor DRG

lees meer
visual sportsbalm

Professional Muscle Care Sportsbalm nu verkrijgbaar bij Juncker Bike Parts

lees meer
red dot award urban iki

Urban Iki wint Red Dot Design award met ‘aesthetic appeal to young parents’

lees meer
SCHWALBE (1)

Schwalbe start met recycling van binnenbanden in de Benelux

lees meer
WedgeDiamond

Telefoon op de fiets: Nieuwe wetgeving per 1 juli

lees meer
GIA_1

Innovatieprijs voor Urban Iki gordelsysteem

lees meer
Logo 2015RMKF_payoff

XLC trotse sponsor van Ronald McDonald Kinderfonds

lees meer
header_judith

Servicedelen Accell fietsen nu ook te vinden op Accentry

lees meer