GIA_1

Innovatieprijs voor Urban Iki gordelsysteem

Het design van de in 2017 geïntroduceerde fietsstoeltjes van Urban Iki werd al tot drie keer toe beloond met een toonaangevende award. Belijning, oog voor detail, kleur en functionaliteit werd in de juryrapporten positief uitgelicht en beoordeeld. Op 28 mei mocht Urban Iki in Berlijn in het Deutsches Technikmuseum een German Innovation Award in ontvangst nemen. Namens het Urban Iki team namen Marketing Manager Yvonne Thush en Junior Marketeer Marloes Wijnen de Award in ontvangst. Deze Innovatieprijs werd met name toegekend vanwege de door Urban Iki zelf ontwikkelde sluiting van het 5-punts-godelsysteem.

 

 

Gebruiksgemak verhoogd veiligheid

Managing Director Ronald Scheppink: “Toen we de deliverables voor de ontwikkeling van de Urban Iki fietsstoeltjes vastlegden, was een van de vereisten een handig gordelsysteem. Vanuit de historie in deze branche wisten we exact wat ons niet beviel aan de bestaande sluitingen. Je ziet ouders ermee worstelen. Sluitingen die in de weg zitten als een kindje in het zitje geplaatst moet worden, sluitingen die veel te veel kracht vergen of sluitingen die moeilijk in de hand liggen omdat ze te groot of te klein zijn. Ook het bij elkaar moeten pakken van alle onderdelen, terwijl je een fiets in bedwang moet houden met een kindje dat ook niet altijd meewerkt, is vaak een uitdaging. Als je dat bekijkt en je bekijkt in het straatbeeld hoe vaak er gefietst wordt zonder de gordels te sluiten terwijl jonge ouders veiligheid zo belangrijk vinden, dan moet je daar een oplossing voor bedenken. Daar hebben wij ons op gefocust”

 

Uitgangspunt 5-punts-gordelsysteem

In de zitjes van Urban Iki zit een 5-punts-gordelsysteem, iets dat geen vereiste in de EN14344 norm is, maar wel verhoogde veiligheid biedt. Marketing Manager Yvonne Thush vult aan: “Doordat de gordel niet alleen over de borst maar ook over de beentjes gaat, is er geen ontsnappen aan! Een kind kan nooit wegdraaien onder de gordel uit. In een voorzitje heb je goed zicht op je kind, in een achterzitje zie je niet wat er gebeurt en dan is dit gewoon de beste oplossing. Bijkomend voordeel is dat je als ouder niet met een gordel over het hoofd hoeft, maar dat het simpelweg arm voor arm insteken is. Prettiger voor het kind.”

 

 

Innovatie vanuit Relevantie voor de gebruiker

De sluiting van de gordel is zo gemaakt dat deze wegklapbaar is zodat er meer ruimte is om het kind in de stoel te zetten. Als het kindje eenmaal zit is de sluiting rechtop te zetten en kunnen het linkerdeel en het rechterdeel afzonderlijk van elkaar ingestoken worden. Daarmee kan één hand altijd worden vrijgehouden voor het onder controle houden van de fiets. “Alles gaat daarbij licht en met een duidelijk hoorbare klik zodat je als ouder weet dat de gordel goed gesloten is. Het zijn maar details, maar ze verhogen absoluut het gebruiksgemak.”, aldus Ronald Scheppink.

Het openen van de gordel moet volgens de norm altijd met twee handen gedaan worden om te voorkomen dat het kind dit zelf kan doen. Ronald Scheppink vervolgt: ” Maar ook hierin hebben we gekeken hoe we dit ook zonder onnodig veel kracht goed kunnen laten werken. Het stoeien met een gordel heeft immers ook effect op de veiligheid in het gebruik. Dat we nu een prijs in ontvangst mogen nemen voor dit belangrijke onderdeel in het ontwerp is voor ons allemaal mooi. We hebben veel goeds in onze ontwerpen gestopt en dat merken we als we in contact zijn met de consument op bijvoorbeeld beurzen, maar ook vanuit internationale experts op het vlak van innovatie en design krijgen we dat terug. In innovatie denken we vanuit relevantie voor de gebruiker en daarin proberen we ook in de toekomst weer stappen te maken.”

Ook interessant

20201012_Accell_SamenOpKoers_2020_Fietser_0031

Accell dealershow 2020

lees meer
xlc fiets2

De XLC-ambassador bike!

lees meer
DTSwiss_Keyvisual_ARC_Mediakit_338x190mm_16zu9

DT Swiss introduceert nieuwe ARC-wielsets

lees meer
DjinnDecadeofSuper

The Decade of Super: vijf karkassen die alles veranderen

lees meer
Z_DeathValley_200220_JG_85A_JG_8602_H

Zipp Vuka Bull is de basis voor een high-tech tijdritcockpit

lees meer
DTSwiss1501SplineOne_Carbonized

Get carbonized: DT Swiss 1501 Spline One en 1700

lees meer
xlc-test-sieger

XLC Azura getest door BildAuto (D)

lees meer
SM_20024_MY21Eagle_GXAllDay_CW_53_H

SRAM MTB XX1 Eagle

lees meer
SM_20024_MY21Eagle_GXAllDay_CW_53_H

Introductie SRAM MTB groep

lees meer