Ruim 100 jaar Juncker

Al ruim honderd jaar is Juncker Bike Parts een gerenommeerd distibuteur van fietsonderdelen en -accessoires voor Nederland en Belgie. Na ruim een eeuw ondernemen zijn we trots en blij met de positie die we nu innemen, als een van de grootste spelers in de Benelux. En we hebben nog steeds meer dan genoeg plannnen voor de toekomst.

 

Meerdere Junckers

Het is 1912 als aan de Korenmarkt in Arnhem de firma W.J. Juncker & Co wordt opgericht door de broers Wilem Jacob en Johan Christiaan (overleden 1915). Dat moment kunnen we zien als de basis voor het huidige Juncker Bike Parts.

Enige jaren daarvoor ontstond in Den Haag al de firma Juncker & Co, opmerkelijk genoeg opgericht door ene Daniel Marinus Henri Jr. dus is wat raadelsachtig hoe het de naam Juncker kreeg. Zij starten in 1924 met een filiaal (nota bene ook in Arnhem) waar frames en fietsen worden gebouwd een daar komt de naam W.M. Juncker naar boven.

Al vrij snel daarna sluiten grossierderijen en in 1929 worden de goederen en activiteiten voor de Onderdelen & Accessoires overgedaan naar  W.J.Juncker & Co. De fietsenfabriek voor het merk Juncker gaat in 1935 verder in de nieuwe fabriek in Apeldoorn. Na ruim 3 decennia neemt Gazelle in 1968 de bouw van de modellen over, al is de merknaam Juncker tot op vandaag in handen van Accell Group, het moederbedrijf van Juncker Bike Parts.

Ergens in de historie moet er ook sprake zijn geweest van een filiaal in Rotterdam, getuige een indrukwekkende foto van 14 mei 1940. Te zien is hoe WO II zijn sporen heeft nagelaten in hartje Rotterdam en duidelijk leesbaar zijn de letters op de enige overeindstaande gevel: Juncker & Co. Meer dan deze foto is er niet van bekend.

Als in 1941 W.J. Juncker overlijdt, neemt stiefzoon Jan van Fulpen de dagelijkse leiding over en begint het bedrijf aan de historie zonder naamdragers aan het roer.

 

Groei

Door een toevallige ontmoeting en na enige overredingskracht besluit Th. de Winter in 1954 toe te treden tot de VOF. Het is niet meer helemaal duidelijk wanneer verhuisd werd maar na het pand aan de Arnhemse Pauwstraat wordt in 1956 opnieuw een pand aan de Korenmarkt de basis voor Groothandel W.J. Juncker & Co. In 1971 wordt opnieuw een groter pand betrokken aan de Beyerinkweg dat na 7 jaar grondig verbouwd werd en feestelijk heropend. De status van de firma is dan inmiddels opgeschaald naar een BV en heet alleen nog Juncker.

 

Innovaties

Halverwege de jaren '80 richt Juncker BV samen met enkele andere regionaal georienteerde groothandels de Dutch Bicycle Coorporation (DBC) op. Het nationale karakter heeft alle voordelen van schaalvergroting. Het is de volgende stap in de professionalisering van het bedrijf. Daarbij hoort ook de introductie in de jaren '90 van een heus electronisch, zakelijk bestelprogramma. Juncker is daarmee voorloper in de branche, het is de basis voor Accentry.com zoals we het nu kennen. Het zorgt voor een duidelijke groei en in 1994 verrijst een gloednieuw magazijn met kantoren in Veenendaal. Het orderpicking systeem is op dat moment het neusje van de zalm en zorgt voor ruimtebesparing in het magazijn, snellere levering en minder fouten.

 

Schaalvergroting

Accell Group is het moederbedrijf van onder meer Koga, Batavus, Sparta en Loekie. Het toont aan het begin van deze eeuw interesse in zowel de Amsterdamse groothandel F. van Buuren & Co (fabrikant van Burco fietsen) als in Juncker. In 2004 worden ze tegelijk ingelijfd. In de holding heet Juncker officieel Juncker Bike Parts BV en draagt zorg voor de verdere opmars van Cateye (fietscomputers en -verlichting) als exclusief merk in de Benelux.

Naast de fietsmerken en de veelal toonaangevende onderdelenmerken komt Accell Group in 2006 met de wereldwijde introductie van een eigen lijn aan onderdelen onder de merknaam XLC - een fonetische samentrekking van Accell Excellent Components. Voor de Benelux is Juncker Bike Parts de uitvoerende partij en door de jaren heen is het assortiment van meest courante artikelen enorm uitgebreid met hele specialistische producten en artikelen met een 'couleur locale' zoals regenkleding, spatlappen en klassieke koplampen.

 

Diensten

Een groothandel of distibuteur wordt inmiddels steeds minder de traditionele 'dozenschuiver'. Om interessant te blijven als schakel in de keten moet het bestaansrecht gehaald worden uit een meerwaarde voor de detailhandel en het winnen van de eindconsument voor de merken die verhandeld worden.

Om dat te bereiken worden allerlei technologieen en diensten geintroduceerd. Het logistieke proces van goederenlevering wordt steeds verder geoptimaliseerd met onder meer een geavanceerd Autostore-magazijn met interactieve orderpicking robots, totdat er al 'next day delivery' mogelijk is en de dealer dus minder voorraad hoeft aan te houden. Ook hoeven geen grote aantallen meer besteld te worden, 1 stuks is vaak mogelijk. Met de merken die exclusief gevoerd worden in de Benelux wordt steeds meer marketing beoefend. Flyers, catalogi, verkoopacties, social media, promotiefilms, instructievideos, beursstands en sfeerfotografie worden in eigen beheer ontwikkeld.

Uniek in de branche is vooral de combinatie aan diensten die Juncker momenteel biedt. Diensten waarvoor de dealers doorgaans van derde partijen afhankelijk was, kan Juncker bieden. Al vele jaren kunnen klanten bij Juncker terecht voor alle facetten van totale werkplaatsinrichting en winkelinrichting. Daar zijn in het recente verleden Service & Garantie bij gekomen en dropshipment, waarbij artikelen die de dealer even niet op voorraad heeft rechtstreeks geleverd kunnen worden aan de consument.